Serotonina

Serotonina to nie tylko hormon szczęścia

O serotoninie słyszeli chyba wszyscy. To jeden z najbardziej znanych hormonów. I słusznie, bo bez serotoniny nie bylibyśmy w stanie prawidłowo funkcjonować. Po co nam serotonina i jak zapobiegać jej niedoborom? Serotonina nazywana jest potocznie hormonem szczęścia, ale to tylko cześć prawdy na temat działania tego hormonu.

Po co nam serotonina?

Serotonina to hormon, który bierze udział w pracy ośrodkowego układu nerwowego oraz układu pokarmowego, jest tzw. neuroprzekaźnikiem. Prawidłowy poziom tej substancji w organizmie jest niezwykle istotny. Przede wszystkim serotonina jest niezbędna, by utrzymać dobowy rytm pracy organizmu – w nocy przekształca się w melatoninę, ktora umożliwia zaśnięcie. Niski poziom serotoniny prowadzi często do przewlekłej bezsenności. Serotonina ma też niebagatelny wpływ na nasze samopoczucie i nastrój. Badania wykazały, że osoby, u których poziom tego hormonu jest obniżony, wykazują zwiększoną skłonność do agresji i zachowań obsesyjnych. Mogą też u nich wystąpić silne lęki i zaburzenia depresyjne. To właśnie dlatego serotonina nazywana jest hormonem szczęścia lub hormonem dobrego samopoczucia. Bywa też nazywana...hormonem miłości. U osób zakochanych obserwuje się wysoki poziom serotoniny, który łatwo ulega wahaniom. To dlatego zakochani przeżywają euforię na zmianę z rozpaczą, a także nie dostrzegają rzeczywistości poza obiektem swoich uczuć. Stąd także typowe objawy miłości: kłopoty z koncentracją, z zasypianiem, z apetytem. Serotonina zwiększa też... ochotę na seks. Zwykle wysokie libido idzie w parze z wysokim poziomem serotoniny.

Dlaczego serotoniny jest za mało?

Niski poziom serotoniny w organizmie może być uwarunkowany genetycznie, jednak brak stabilności tego hormonu ma zwykle inne przyczyny. Jedną z najpopularniejszych jest nieodpowiednia dieta oraz brak ruchu. Tak, to co powoduje tycie, fatalnie wpływa też na inne funkcje organizmu! Bardzo często obniżony poziom serotoniny w organizmie jest ubocznym skutkiem przyjmowania różnego rodzaju leków. Taki wpływ mają m.in. popularne preparaty odchudzające, które pomagają zminimalizować apetyt. Także sterydy, jakimi często posiłkują się mężczyźni, by szybko wypracować perfekcyjną sylwetkę, mogą wywołać taki skutek. To dlatego zarówno podczas odchudzania, jak i przyjmowania sterydów problemem staje się obniżony nastrój, a nawet stany depresyjne!

Jak zwiększyć poziom serotoniny?

Na szczęście, wystarczy kilka prostych zmian w trybie życia, by poziom serotoniny był wysoki. Od czego zacząć? Pierwszy punkt to ustabilizowanie rytmu dobowego. Jeśli codziennie kładziesz się i wstajesz o podobnej porze, mechanizm przekształcania serotoniny w melatoninę funkcjonuje bez zarzutu. Równie istotna jest aktywność fizyczna. Ćwiczenia pobudzają produkcję serotoniny i innych neuroprzekaźników odpowiedzialnych za nastrój. Tym własnie lekarze wyjaśniają tzw. euforię biegacza, zjawisko, jakie można zaobserwować u intensywnie trenujących sportowców. Nie trzeba jednak być wyczynowcem, by odczuć dobroczynne skutki sportu. Naukowcy twierdzą, że wystarczy ćwiczyć codziennie przez 25 minut, by poziom serotoniny w organizmie wzrósł. Uwaga: to wcale nie muszą być wyczerpujące treningi, wystarczy krótka przejażdżka na rowerze lub energiczny marsz. Warto tez dokonać małej rewolucji na swoim talerzu. Nieprzypadkowo przecież po zjedzeniu kawałka czekolady odczuwamy przypływ dobrego humoru. Jedzenie ma spory wpływ na produkcję serotoniny. Oczywiście, lepiej nie objadać się czekoladą. Co więc włączyć do codziennego jadłospisu? Przede wszystkim te pokarmy, ktore są źródłem witaminy B, niezbędnej do syntezy serotoniny. Są to kasze, brązowy ryż, ciemne pieczywo i kiełki, a także np. brokuły. Cennym dodatkiem są orzechy oraz pestki. Na talerz powinno też trafiać chude białko – nie tlyko mięso, ale też nabiał i produkty mleczne. Warto jak najczęściej sięgać po świeże owoce i warzywa, unikać natomiast alkoholu i mocnej kawy i herbaty.

Filozofia zdrowia Filozofia zdrowia

Autor:Anna Ciesielska

Książki "Filozofia zdrowia" i "Filozofia życia" Anny Ciesielskiej to wyśmienite lektury dla osób chcących zadbać o własne zdrowie i najbliższych. Oba tytuły wzajemnie się uzupełniają i są napisane bardzo prostym językiem. Wszedłem w posiadanie w/w książek i natychmiast nasza 3 osobowa rodzina rozpoczęła kurację zdrowego odżywiania. Na efekty trzeba będzie nieco poczekać, ale jestem przekonany, że korzyści będą bezcenne. Zachęcam wszystkich!
Rafał K.

Cena: 27,00zł

zamów
Gotowanie według Pięciu Przemian Gotowanie według Pięciu Przemian

Autor:Barbara Temelie, Beatrice Trebuth

Autorki książki "Gotowanie według pięciu przemian" przekazują wiedzę na temat zdrowego odżywiania się w sposób zrozumiały dla każdego czytelnika . W sposób jasny i czytelny przekonują , że zdrowie jest w naszych rękach. Przepisy kuchenne dostosowane do różnych upodobań zarówno dla osób mięsożernych jak i dla wegetarian . Tabela produktów spożywczych dodana do książki bardzo pomaga przy tworzeniu własnych potraw . Polecam książkę wszystkim ,którzy interesują się tematyką zdrowego odżywiania.
Edyta K.

Cena: 40,68zł

zamów
 

Na co przeznaczysz 1% podatku w tym roku?

Oddasz go Urzędowi Skarbowemu czy przekażesz Organizacji Pożytku Publicznego Fundacja FERSO?

Zobacz jak wiele dobrego robimy dla miejskich ubogich dzieci, dla ochrony natury, zwierząt i roślin, wyobraź sobie czego jeszcze dokonamy za jeden procent
Twojego podatku!